DU ER HER: FORSIDE


Flere nyheder!
 

Husk at du kan se alle vores nyheder ved et enkelt tryk på "Nyheder" øverst på siden.

Kontakt os nu

 

så er du et skridt nærmere et liv uden alkoholproblemer

 

Det praktiske næste skridt...


Om at klæde sine rusmiddelsambassadører på til at håndtere kollegaer med misbrugsproblemer.

 

Hvordan foregår det i praksis, når en virksomhed ønsker et oplæg om rusmiddelpolitik, så de kan klæde arbejdsmiljørepræsentanter og ledere ordentlig på, så de er parate til at håndtere en situation, hvor en medarbejder har brug for hjælp pga. et problematisk forhold til rusmidler? Det giver alkoholbehandler og oplægsholder hos Lænke-ambulatorierne, Dorthe Thostrup Pedersen, her sit bud på.

”Der er ikke to virksomheder, der er ens. Derfor er vores oplæg tilpasset og skræddersyet til den enkelte virksomhed. Vi tager blandt andet hensyn til virksomhedens størrelse, og hvor de er i processen omkring deres rusmiddelpolitik. Men et typisk oplæg vil starte med, at vi fortæller omkring alkohol og stoffer; hvorfor indtager vi rusmidler og hvad sker der, når vi indtager dem. Herefter vil der være fokus på rollen som kollega; rollen som leder; barrierer og tabuer omkring rusmidler; den såkaldte omsorgssamtale med den pågældende samt lederens samtale, hvor behandling tilbydes,” fortæller Dorthe Thostrup Pedersen og fortsætter:

”Langt de fleste virksomheder har en rusmiddelpolitik, men ofte er den ikke kendt af medarbejderne. De ved simpelthen ikke, at den findes. Det betyder, at mange ansatte heller ikke klar over, at man via arbejdspladsen har mulighed for at få hjælp. Det resulterer ofte i, at der går for lang tid fra, at et problematisk forhold til alkohol eller stoffer opdages - oftest af de nærmeste kollegaer - til der kommer et tilbud om hjælp fra virksomheden. Og hvis medarbejderne endelig er klar over, at virksomheden har en rusmiddelpolitik, er den oftest ikke gjort ”levende” for medarbejderne. Det betyder fx, at rigtig mange medarbejdere ikke er klar over, hvor de skal gå hen, når de vil hjælpe en kollega, som har et problematisk forbrug af rusmidler - er det den direkte overordnede man går til, er det HR-chefen, kollegaerne eller tillidsrepræsentanten? Denne usikkerhed medfører i værste fald, at man vælger at ignorere en kollegas behov for hjælp, hvilket også har store konsekvenser virksomheden.

Ifølge Dorthe Tholstrup Pedersen er det derfor vigtigt, at virksomhederne gør deres medarbejdere opmærksomme på, at der eksisterer en rusmiddelpolitik, og hvordan den fungerer i praksis:

”En mulighed er, at virksomheden klæder deres arbejdsmiljørepræsentanter og lederne ordentlig på, så de har den fornødne viden omkring et rusmiddel; hvad gør alkohol eller stoffer ved en person, hvornår er man afhængig og medafhængighed - dvs. at man dækker over sin kollega - og hvornår kan man tillade sig at tage en samtale med vedkommende. Når arbejdsmiljørepræsentanterne og lederne har denne viden, er de parate til fx at holde et oplæg på et morgenmøde i virksomheden omkring rusmiddelpolitikken, og hvordan den fungerer i praksis i virksomheden. Herunder hvem man skal gå til og hvornår. På den måde får man inddraget og informeret alle medarbejdere, man får holdnings- og værdisnakke i virksomheden, og man får gjort rusmiddelpolitikken levende og synlig, hvilket er noget af det vigtigste, når man vil hjælpe kollegaer eller medarbejder, som har et problematisk forhold til rusmidler, ” slutter Dorthe Thostrup Pedersen.

Ønsker du at høre mere om rusmiddelpolitik på arbejdspladsen kan du kontakte Lænke-ambulatorierne:
Mikael Jakshøj, e-mail: mija@laenke-ambulatorierne.dk; tlf.: 39 45 54 60